Meld je aan voor de loopbaanberichten in je mailbox, vol inspiratie zodat jij de regie houdt op je loopbaan.

 

ME-Factor

Personal branding – Wat is het en waarom zou je het inzetten?

Personal branding is jezelf laten zien, eigenlijk als een merk. Jij biedt (op het werk) door jouw interesses, vaardigheden en achtergrond een specifiek product. Personal branding is jezelf onderscheiden van de anderen. Je werkt misschien als beleidsmedewerker bij een grote organisatie, waar meerdere beleidsmedewerkers werken. Toch ben jij anders dan je collega’s. Wat maakt jou uniek?

Voor nuchtere Hollanders zal dit even wennen zijn, al is Personal branding inmiddels goed ingeburgerd in Nederland. Personal branding is eigenlijk hetgene dat de anderen over je zeggen als je de kamer uit bent. Dat doen ze sowieso al, dus je kan het beter maar bewust inzetten.

Waarom personal branding?

Vroeger werkte men 50 jaar in hetzelfde (kleine) bedrijf, dan werd het wel duidelijk wat de talenten van de medewerker zijn. Nu werken we vaak in grote bedrijven en 50 jaar in hetzelfde bedrijf komt ook niet meer zo vaak voor. Met het invoeren van Het Nieuwe Werken heeft een leidinggevende minder zicht op wat je doet. Het is dus aan jou om te laten zien met welke werkzaamheden je bezig bent en welke problemen je hebt opgelost. Maar ook binnen de organisatie is het goed om gezien te worden. Dan kunnen anderen je vragen voor een interessant project of kan je anderen helpen met hetgeen waar jij goed in bent.

Hoe kan je werken aan je personal brand?

Allereerst dus goed nadenken over de vragen wat jou bijzonder maakt, wat je wilt uitstralen en wat je wilt bereiken? Zonder deze basisvragen wordt het geen eenduidig verhaal. Je moet eerst goed jezelf kennen, voordat je aan je personal branding gaat werken. Eigenlijk maak je een marketingplan voor jezelf.

Belangrijke basisvragen voor je personal brand zijn:

  • Waarom doe ik wat ik doe?
  • Hoe doe ik dat?
  • Wat maakt het bijzonder/anders aan hoe ik het doe?
  • Wat levert het op wat ik doe?