ME-Factor

Zeven vaardigheden voor de nabije toekomst

Je merkt het zelf ook wel, de wereld om je heen verandert en de arbeidsmarkt verandert. Wat heb je als medewerker nodig om aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt? Het Institute for the Future onderzocht welke competenties van belang zijn op de arbeidsmarkt in 2020. Zij kwamen tot de volgende vaardigheden die steeds belangrijker worden. Het zijn juist die vaardigheden die computers niet hebben, waar de duidelijke meerwaarde van medewerkers in zitten. Wat zijn de zeven vaardigheden en competenties voor de arbeidsmarkt in 2020?

De zeven vaardigheden en competenties voor de arbeidsmarkt in 2020

  1. Probleemoplossend en creatief denken
    Computers nemen veel werkprocessen over, juist voor de standaard processen is dit handig. Het menselijk denken is nog nodig bij nieuwe problemen en het verzinnen van oplossingen. Kan jij buiten de ‘gebaande paden’ denken?

  2. Kritisch denken en analytisch vermogen
    Bij kritisch denken gaat het om het vermogen om zelfstandig te komen tot weloverwogen en beargumenteerde afwegingen, oordelen en beslissingen.

  3. Samenwerkend vermogen
    De omgeving waarin je werkt bestaat uit meerdere generaties en culturen. Begrip en respect voor andere ideeën zijn belangrijk om goed samen te kunnen werken.

  4. Sociale intelligentie
    Computers kunnen (nog) niet worden ingezet in het begrijpen van emoties. Als je als medewerker kunt begrijpen wat diverse doelgroepen willen en wat hen tot actie aanzet, dan spreek je van sociale intelligentie. En omdat computers (nog) niet in staat zijn om dit toe te passen, is het van belang dat jij als medewerker in staat bent om in te spelen op de behoefte van de doelgroep en tot de kern te komen van wat zij wilt.

  5. Inzicht in nieuwe media
    We hebben te maken met een grote hoeveelheid soorten media, zoals blogs en podcasts. Ook social media heeft grote invloed op het dagelijks leven. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden van social media en dat je het zo mogelijk zelf kunt inzetten.

  6. Multidisciplinair
    Voorheen deed je het goed als je specialist was op één onderwerp. Tegenwoordig is het belangrijk dat je veel kennis hebt van (minimaal) één onderwerp en deze kennis kan vertalen naar meerdere disciplines.

  7. Leer omgaan met veel en complexe informatie
    Er komt steeds meer specifieke informatie beschikbaar. Het wordt steeds belangrijker om deze grote hoeveelheden informatie op de juiste manier te verwerken.

Vaardigheden die te maken hebben met jouw ontwikkelpotentieel

Bij bovenstaande vaardigheden gaat het dus niet meer om specifieke kennis of ervaring, maar om vaardigheden die te maken hebben met je ontwikkelpotentieel. In een snel veranderende omgeving is het van belang dat jij als medewerker snel kunt handelen in wisselende situaties en projecten. Kennis is eenvoudig op te zoeken en veroudert sneller dan voorheen. Het gaat dus niet meer om het opdoen van nieuwe kennis, maar om het vermogen om deze kennis snel eigen te maken en toe te passen. Medewerkers die flexibel zijn en bereid zijn om steeds weer nieuwe kennis op de doen en vaardigheden te leren, hebben de meeste kans op een succesvolle loopbaan.

Overige vaardigheden die van belang zijn voor de toekomst

Naast de bovengenoemde vaardigheden heb ik zelf ook een rijtje gemaakt van vaardigheden waarvan ik denk dat ze van belang zijn voor de toekomst.

Ontwikkel een goed aanpassingsvermogen

Het is tegenwoordig van belang om snel te kunnen switchen en toch efficiënt te blijven werken in veranderende (werk)omstandigheden. Hoe flexibel ben jij in dit soort situaties? Pas jij je heel snel aan of ben je snel van slag bij veranderingen? Je kunt je aanpassingsvermogen ontwikkelen door juist op zoek te gaan naar uitdagingen, in je werk of daarbij buiten.

Kies voor oplossingen op maat

Zorg dat jij nog beter van dienst kan zijn op je werk of tijdens een sollicitatiegesprek door te kiezen voor oplossingen op maat. Kies niet voor de standaard oplossing wanneer jouw (toekomstige) werkgever jou een vraagstuk voorlegt. Kijk of je met een oplossing op maat kunt komen om zo nog beter van dienst te zijn.

Oefen in sociale vaardigheden

Wanneer je al lang bij dezelfde werkgever werkt en je jouw collega’s daardoor al heel lang kent, kan het soms lastig zijn om nieuwe mensen te leren kennen en om je sociale vaardigheden in te zetten. Oefen in sociale vaardigheden door met verschillende mensen over koetjes en kalfjes te praten. Denk hierbij ook aan je lichaamshouding: is deze open of gesloten? Lichaamstaal is namelijk 50% van de communicatie naar anderen toe! Luister verder aandachtig naar wat de ander te vertellen heeft en toon interesse door het stellen van inhoudelijke vragen.

Verdiep je in online communicatie

Dat je niet meer om het hele online gebeuren heen kunt is denk ik wel duidelijk. Iedereen zit tegenwoordig online. Maar online communiceren is niet hetzelfde als offline communiceren. Verdiep je hierin, zodat jij precies weet wat wel en niet kan als het gaat om online communicatie.

Naast de bovenstaande tips kan je in de blog 10 manieren om je talenten te ontwikkelen ook nog inspiratie opdoen.

Wat zijn de beroepen van de toekomst en welk beroep past bij jou?

Intermediair schreef een artikel met de meest gevraagde vaardigheden en beroepen van 2020. En wil je weten wat jouw persoonlijkheidstype is en welke beroepen daarbij passen? Ga dan naar de website 16Personalities om daar achter te komen.

Bron: StudyTube

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je een andere vraag? Neem dan contact met mij op.